Skip to main content
nl
  • de
  • fr

Andere informatie en diensten van de overheid www.belgium.be

stress en burn-out
Zoeken Close
  • Preventie
    • Wat kun je zelf doen?
      • Voor je fysieke welzijn
      • Voor je mentale welzijn
      • Voor je sociale welzijn
    • Preventie op het werk
      • Psychosociale risico's op het werk
      • Preventiebeleid en wettelijke verplichtingen
      • Goede praktijken
    • Werkgevers
    • Voor zorgverleners
  • Herkennen
    • Wat zijn stress en burn-out?
      • Wat is burn-out?
      • Beroepsziekte of werkgerelateerde ziekte?
      • Wetenschappelijke onderzoeken en publicaties
    • Oorzaken en symptomen
      • Sociale oorzaken en risico's
      • Symptomen
      • Diagnose
    • Werkgevers
    • Voor zorgverleners
  • Herstellen
    • Hoe kom je er weer bovenop?
      • Terug jezelf worden na een burn-out
      • Professionele begeleiding bij het herstelproces
      • Therapie
    • Wat met je werk?
      • Afwezigheid en inkomen
      • Je verliest je werk
    • Werkgevers
    • Voor zorgverleners
  • Na de burn-out
    • Terug aan het werk
      • Spontane werkhervatting of terugkeer naar de werkloosheid
      • Werkhervatting: het re-integratietraject
      • Een activiteit hervatten, aangepast aan je gezondheidstoestand
      • Aanpassing van het werk in de onderneming
      • Begeleiding bij je werkhervatting
      • Wettelijke verplichtingen
    • Een nieuwe uitdaging
      • Socioprofessionele re-integratie
      • Vrijwilligerswerk tijdens je arbeidsongeschiktheid
      • Ondersteuning bij werkhervatting: het re-integratietraject
    • Een terugval vermijden
      • Gezond leven
      • Een gezonde werkomgeving
    • Werkgevers
    • Voor zorgverleners
  • COVID-19
    • Terugbetaling
      • Vergoeding eersteljnspsychologische zorg voor iedereen
    • Zorgpersoneel
      • Pilootproject burn-out: een gratis begeleidingstraject voor werknemers uit de ziekenhuis- en zorgsectoren
      • Impact op de geestelijke gezondheid en psychosociale opvang
      • Uitzonderlijke maatregelen RIZIV
    • Studies
      • Werkgroep Social Impact Covid crisis
      • Advies Hoge Gezondheidsraad
    • Werkorganisatie
      • Informatie voor werkgevers
    • Werkgevers
    • Voor zorgverleners
  • Bij wie kun je terecht?
    • Hulpverleners
      • Zorgverleners
      • Op je werkplek
      • Ondersteuning bij werkhervatting: het re-integratietraject
    • Opleidingen
      • Leren omgaan met stress en burnout
      • Je tijd beter leren beheren
      • Leren omgaan met conflicten
      • Stress en burn-out op het werk voorkomen
      • RIZIV-opleidingen in disability management
    • Financiële tussenkomsten
      • Voor zelfstandigen
      • Financiële tegemoetkomingen
    • Werkgevers
    • Voor zorgverleners
  • Werkgevers
  • Voor zorgverleners
  • de
  • fr
Zoeken Close
Enter the terms you wish to search for.

You are here:

Homepagina Na de burn-out Een nieuwe uitdaging Socioprofessionele re-integratie
stress en burn-out

Socioprofessionele re-integratie

Heb je je beroepsactiviteiten moeten stopzetten als gevolg van gezondheidsproblemen? Kan je om dezelfde reden je vroegere werk niet opnieuw opnemen, maar wil je toch weer werken?

Als je arbeidsongeschikt verklaard bent, kan je onder bepaalde voorwaarden een traject voor ‘socioprofessionele re-integratie’ volgen. Je kiest eerst een beroep dat afgestemd is op je gezondheidstoestand, en volgt dan een opleiding om je competenties bij te werken of er nieuwe te leren. Die gepersonaliseerde aanpak helpt je om weer je plek te vinden op de arbeidsmarkt.

Socioprofessionele re-integratie kan bestaan uit:

  • een professionele rehabilitatie. Dat wil zeggen dat je je bestaande professionele vaardigheden en kennis bijspijkert. Je kunt dan opgefrist terug naar je vroegere vakgebied, omdat je de kennisachterstand die je opliep tijdens je werkonderbreking weer hebt ingehaald.
  • een professionele heroriëntering. Die kies je als je gezondheid het onmogelijk maakt om terug te keren naar je vroegere job. Heroriëntering wil concreet zeggen dat je een nieuw vak aanleert.

Met wie neem je contact op?

Iedereen die arbeidsongeschikt of invalide is, kan een opleiding volgen tijdens zijn ziekte. Ben je in dat geval? Neem dan eerst contact op met de raadgevend arts van je ziekenfonds. Die zal een dossier indienen bij het RIZIV. Breng die arts dus op de hoogte van je voornemens, zodat hij je bijvoorbeeld kan toelaten om de nodige stages te volgen.

Wat zijn de stappen van een re-integratietraject?

1. De raadgevend geneesheer op de hoogte brengen

Als je een re-integratietraject wilt volgen, moet je eerst en vooral contact opnemen met de raadgevend arts van je ziekenfonds voor een gesprek.

De arts gaat na of je wel degelijk arbeidsongeschikt bent, en beoordeelt of je gezondheidstoestand je toelaat om aan een traject te beginnen. De trajecten starten op vrijwillige basis.

2. Een beroepsproject bepalen

In een tweede fase stel je met de adviserend arts je nieuwe beroepsproject op.

Heb je al een idee voor een beroep in een sector die je interesseert? Leg het dan voor aan de arts en bespreek het samen. De adviserend arts kan je helpen om het opleidingsplan te bepalen.

Als je nog geen idee hebt, brengt de raadgevend arts je in contact met gespecialiseerde partners. Dat zijn de gewestelijke diensten voor arbeidsbemiddeling (FOREM, AVIQ, VDAB, GTB, ACTIRIS, Bruxelles Formation, PHARE…). Deze specialisten beoordelen je competenties en onderzoeken mogelijke loopbaanoriënteringen op basis van je studies en ervaring, de impact van je ziekte op je dagelijks functioneren enzovoort. Ze delen hun conclusies mee aan de raadgevend arts en bepalen samen met jou een opleidingsplan. De referent-adviseur bij de dienst voor arbeidsbemiddeling begeleidt je tijdens de verschillende fases van het traject: bij het kiezen van een beroep, tijdens de eventuele opleiding, en ten slotte bij het zoeken naar een baan.

3. Het project goedkeuren

De raadgevend arts gaat na of het opleidingsproject en de baan waarin je geïnteresseerd bent, overeenstemmen met je gezondheidstoestand en hem toch zeker niet erger maken.

Als dat niet het geval is, legt de arts het dossier voor aan de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit van het RIZIV, die beslist of het RIZIV de kosten van het project wil dragen. Een negatieve beslissing betekent niet noodzakelijk dat je de opleiding niet kunt volgen. Ze betekent wel dat je ze zelf moet betalen.

Wat is de financiële impact van een re-integratietraject?

  • Tijdens de opleiding blijft je arbeidsongeschiktheid erkend. Je kunt dus je uitkering blijven ontvangen.
  • Je komt mogelijk in aanmerking voor bepaalde financiële tussenkomsten in de opleidingskosten. Voorbeelden zijn de verplaatsingskosten, het inschrijvingsgeld of de kosten van basismateriaal.
  • Je ontvangt een premie van 5 euro voor elk daadwerkelijk gevolgd opleidingsuur. Na afloop van de opleiding krijg je een eenmalige premie van 500 euro… als je slaagt.

Je ziekenfonds is verantwoordelijk voor de betaling van de vergoedingen en premies.

Wat moet je doen als er iets verandert in je beroepsproject?

Het is mogelijk dat je tijdens je opleiding eens afwezig moet zijn, je opleiding moet onderbreken of de cursusdata moet veranderen. Bij dit soort veranderingen moet je altijd de raadgevend arts van je ziekenfonds en/of je referent-adviseur bij de dienst voor arbeidsbemiddeling verwittigen.

Wat gebeurt er aan het einde van je re-integratieopleiding?

Als je je opleiding met goed gevolg hebt afgerond, kunnen de gewestelijke diensten voor arbeidsbemiddeling je helpen bij het zoeken naar een baan.

Gedurende 6 maanden blijf je je arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangen, zolang je als arbeidsongeschikt wordt erkend.

Zes maanden na het einde van je opleiding beoordeelt de raadgevend arts opnieuw je arbeidsongeschiktheid. Daarbij houdt die natuurlijk rekening met de nieuwe competenties die je onlangs hebt bijgekregen. Als je in staat bent om de arbeidsmarkt weer op te gaan, kan de arts een einde stellen aan je arbeidsongeschiktheid. Dat is een medische beslissing die verschillende elementen in beschouwing neemt. Het is geen automatische uitsluiting.


Meer informatie krijg je bij je ziekenfonds.

Bij wie kun je terecht?

Hulpverleners

Je hoeft een burn-out niet in je eentje te confronteren. Zowel op als buiten je werk zijn er hulpverleners die je kunnen helpen. Maar wie spreek je aan?

Opleidingen

Er bestaan opleidingen die je helpen om stress en burn-out op je werk efficiënt aan te pakken.

Financiële tussenkomsten

Verschillende instanties staan klaar om je bij een burn-out te helpen met vergoedingen en financiële voordelen. Welke zijn dat? En bestaan er specifieke procedures voor zelfstandigen?

Contacts

Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV) – Reglementering en geschillen

Telefoonnummer
+32(0)2 739 76 19
E-mail
reglemsidu@riziv-inami.fgov.be

Door de ogen van anderen

Ontdek alle getuigenissen

  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Cookies
  • Voorwaarden voor het hergebruik
© FOD Sociale Zekerheid

Andere informatie en diensten van de overheid www.belgium.be